Friday, May 20, 2011

singgah dan bace

email yang diberikan kepada saya utk dikongsikan dgn readers

Bismillahirrahmanirahim

Firman Allah bermaksud:
Dan hendaklah engkau merendah diri kepasa keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayang mu, dan doakan untuk mereka dengan berkata “wahai Tuhanku, cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil’
(Al-Israa’17:24)

Aku dilahirkan dari perut ibu,
Bila dahaga yang susukan aku….ibu
Bila lapar yang suapkan aku…ibu
Kata ibu perkataan pertama yng aku sebut…ma

Bila bangun dari tidur, aku cari…ibu
Bila nangis org pertama yang dating….ibu
Bila nak manaj..aku dekati..ibu
Bila sedih yg memujuk aku..ibu
Bila melakukan kesalahan, yg paling cepat marah..ibu
Aku selalu teringatkan… ibu

Bila sedih, aku mesti telefon..ibu
Bila seronok org pertama aku nak beritahu..ibu
Bila bengang, aku suka luah kat ibu
Bila nak exam, org paling sibuk juga ibu
Bila aku sakit, org paling risau..ibu

Yg selalu masak makanan kegemaran aku…ibu
Yg simpan dan kemaskan barang aku..ibu
Yg selalu berleter kat aku..ibu
Yg selalu puji aku…ibu
Yg selalu nasihatkan aku..ibu

Pesan ibu dulu:
“kalo kamu dah habis belajar dan berkerja, bolehla kamu kirimkan duit utk ibu? Ibu bukan nak banyak..
Lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah”

Berderai air mata,bila terkenangan pesanan seorg ibu ini, andai kata ibu ini masih hidup, jangan kan lima puluh ringgit untuk diberi, bahkan lebih daripada itu sanggup ku berikan, tapi apakan daya, itu semua tak mampu ku kirimkan,
Hanya Al-fatihah sahaja sebagai hadiah yang terbaik untuk ibu ini,
Secara jujurnya, hendaklah kita menghormati dan menyayangi, menjaga merka selagi mereka masih bernafas di muka bumi ini..jangan apabila dah terlambat baru nak sedar dan menyesal..

Ingatla, ibu hanya seornag di dunia dan di akhirat…

No comments: